Pemanfaatan Aplikasi Android Sebagai Bahan Ajar Interaktif pada Pembelajaran IPS pada Sekolah Dasar

Main Article Content

Claudia Prameswari
Oliv Via Ani Ramadhana
Ajeng Prastiana Pratiwi
Faza Awaliyatul Hikmah

Abstract

Education in Indonesia is a strategic effort to enhance the quality of human resources. One of the initiatives taken is the teaching of Social Studies (IPS) in elementary schools using technology, particularly Android-based learning media. This research employs a qualitative approach supported by literature review methods to investigate the use of Android applications as interactive teaching materials in IPS education at the elementary school level. The study focuses on analyzing the effectiveness of Android-based learning media in enhancing understanding of IPS concepts, student engagement, motivation, and its impact on learning outcomes. The findings indicate that Android-based applications provide significant benefits in IPS education, including utility, effectiveness, and user-friendliness. The use of this technology has the potential to increase student interest and motivation, as well as deepen their understanding of concepts and learning outcomes. Moreover, the application facilitates teachers in delivering lessons and monitoring student progress directly. The implications of this research underscore the critical role of integrating technology in IPS education to advance learning in the digital era.

Article Details

How to Cite
Prameswari, C., Ramadhana, O. V. A., Pratiwi, A. P., & Hikmah, F. A. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Android Sebagai Bahan Ajar Interaktif pada Pembelajaran IPS pada Sekolah Dasar. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(6), 186–195. Retrieved from http://journal.csspublishing.com/index.php/ijm/article/view/895
Section
Articles

References

Adiutami, N. K. E., & Sujana, I. W. (2022). Aplikasi Android Berorientasi Teori Ausubel pada Muatan IPS. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1), 150-159. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i1.46515

Afnan, M., Lasmawan, I. W., & Margunayasa, I. G. (2022). Media Pembelajaran IPS Berbasis Android pada Topik Globalisasi di Sekitarku Bermuatan Tri Hita Karana untuk Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 10(1), 1-8. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v10i1.44487

Athiyah, U., Handayani, A. P., Aldean, M. Y., Putra, N. P., & Ramadhani, R. (2021). Sistem Inferensi Fuzzy: Pengertian, Penerapan, dan Manfaatnya. Journal of Dinda: Data Science, Information Technology, and Data Analytics, 1(2), 73-76. https://doi.org/10.20895/dinda.v1i2.201

Baikuna, L., Hidayatuloh, M. F., Rizal, M. F., Fitria, N., Anjelina, N. U., Mahendra, M. R. E., & Nisak, A. Z. (2024). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pemanfaatan Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (JUPENDIS), 2(1), 102-115. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1182

Firdaus, F., Suherman, S., & Fadlullah, F. (2022). Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Berbasis Android dalam Pembelajaran Kontekstual Materi Kegiatan Ekonomi di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5176-5185. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3160

Hutabri, E., & Putri, A. D. (2019). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Untuk Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sustainable: Jurnal Hasil Penelitian Dan Industri Terapan, 8(2), 57-64. https://doi.org/10.31629/sustainable.v8i2.1575

Lasmaida Siregar, S. (2022). Pengembangan media video animasi berbasis sparkol videoscribe pada pembelajaran IPS Di SD. Jurnal Pusat Studi Pendidikan Rakyat, 11-21.

Mudinillah, A., Rezi, M., & Vricela, W. (2022). Pemanfaatan Aplikasi VN sebagai Media Pembelajaran IPS di Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 22(1), 13-21.

Nafisah, D., & Ghofur, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Scan Barcode Berbasis Android dalam Pembelajaran IPS. EduTeach: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1(2), 144-152. https://doi.org/10.37859/eduteach.v1i2.1985

Pilendia, D. (2020). Pemanfaatan adobe flash sebagai dasar pengembangan bahan ajar fisika: Studi literatur. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(2), 1-10. https://doi.org/10.52060/pgsd.v2i2.255

Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60.

Ruswan, A., Rosmana, P. S., Najayanti, N., Husna, M., Nurhikmah, I., Irsalina, S., & Faqih, A. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Kurikulum Merdeka Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 97-105. https://doi.org/10.31004/jptam.v8i1.12347

Suandi, A., & Pamungkas, P. D. A. (2019). Multimedia interaktif pembelajaran ips kelas 7 berbasis android pada mts al-wasliyah jakarta timur. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 4(2), 66-77.https://doi.org/10.29100/jipi.v4i2.1087

Yeni, A., & Hartati, S. (2020). Studi Literatur: Stimulasi kemampuan anak mengenal huruf melalui permainan menguraikan kata di taman kanak-kanak Alwidjar Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 608-616.